Lauri Järvinen saa puhelimet toimimaan hurrikaanin runtelemassa Haitissa

Maria Santto
Maria Santto

IT-alan ammattilainen huolehtii tietoliikenneyhteyksistä Haitin avustusoperaatiossa. Ilman puhelinta ja sähköpostia auttajien työ on vaikeaa.

Lähtö tuli äkkiä, valmistautumiseen jäi alle 24 tuntia. Turkulainen IT-alan ammattilainen Lauri Järvinen, 40, sai kutsun Haitiin 9.10., vain pari päivää sen jälkeen kun hirmumyrsky Matthew iski suurella voimalla Haitin eteläosaan. Järvisen tehtävä oli osallistua avustusoperaatioon ja huolehtia, että tietoliikenneyhteydet saadaan toimimaan.

- Matka katastrofialueelle oli pitkä, sillä lentoja oli vähän ja tieolosuhteet olivat huonot. Saavuttuani Haitiin aloin heti selvittää, onko sähköä, millaisia yhteyksiä on tarjolla, mitä välineitä on saatavilla ja riittävätkö omat tavarani, kertoo Järvinen Jeremien hotellin katolla.

Myrsky vei kaiken mukanaan

Näkymät lähes kuukausi hirmumyrksyn jälkeen ovat hyvin erilaiset kuin saapuessa. Ympärillä rehottaa nuori vehreys.

- Kun tulin Haitiin, kaikki puut olivat harmaita. Jos en olisi tiennyt, mistä on kyse, olisin voisi luulla, että tänne on saapunut syksy. Myrsky oli vienyt kaiken mukanansa. Tiesin että ihmiset olivat menettäneet hedelmä satonsa, elinkeinonsa.

Vasta nähtyäni miltä täältä näytti, ymmärsin myrskyn voiman konkreettisesti.

IT-avustustyöntekijän työ Haitissa on Järvisen ensimmäinen työkeikka avustustyöntekijänä. Kokemus on ollut Järvisen mielestä opettavainen. Kuukausi hurrikaanin jälkeen useimpien puhelinoperaattorien liittymät eivät edelleenkään toimi normaalisti, puhelut katkeilevat, kuuluvuus on ajoittain olematonta.

- Seuraavalla kerralla tiedän, mitä omaan pakkiin pitää lisätä. Mikä tahansa osa-alue on riippuvainen viestinnästä. Näin on myös Punaisen Ristin avustustoiminta. Jos puhelin ja sähköposti eivät toimi, asiat eivät yksinkertaisesti etene. Tästä syystä tietoliikenneyhteyksistä huolehtiminen on avustusoperaatioissa erittäin tärkeää. 

Teksti: Maria Santto