Gasellit esittää vuoden 2019 kesäkumibiisin

Juuli Aschan / YleX
Gasellien kesäkumibiisi on rakentunut Hätä-Miikan säkeistöstä löytyvän ajatuksen, "kumi suojaa mua taudeilta, mut mikä suojaa mua tunteilta”, ympärille. – Omilta tunteiltaan voi koittaa suojautua, mutta ne eivät katoa mihinkään. Jos ihastuu, niin ihastuu ja se on sitten usein menoa.
Kuvaaja: Juuli Aschan / YleX

Vuoden 2019 Kesäkumikampanjan käynnistää Gasellien Suojaus petti -kesäkumibiisi. Kampanjan slogan on tänä vuonna “Suojaudu taudeilta, älä tunteilta”. Suomen Punainen Risti muistuttaa, että tasavertaisessa suhteessa molemmilla on oikeus määrittää omat rajansa.

Kampanjaan kuuluvien Kesäkumien jako käynnistyy YleXPopissa, joka järjestetään 1. kesäkuuta Joensuussa. Gasellit esiintyvät tapahtumassa ja esittävät myös kesäkumibiisin ensimmäistä kertaa livenä.

YleXPopin lisäksi Kesäkumikampanja on mukana kesän tapahtumissa ympäri Suomea, esimerkiksi Turun Ruisrockissa, Tampereen Blockfesteillä, Joensuun Ilosaarirockissa sekä Oulun Qstockissa. Kesäkumin sanomaa tapahtumissa levittävät YleX, Suomen Punaisen Ristin koulutetut vapaaehtoiset sekä Syöpäjärjestöjen ja Väestöliiton asiantuntijat.

Yhteensä Kesäkumeja jaetaan kesän aikana Suomen suurimmissa tapahtumissa 170 000 kappaletta. Lisäksi Sotilaskotiliitto jakaa varusmiespalvelustaan suorittaville 30 000 Lomakumia.

Suojaudu taudeilta, älä tunteilta

Gaselleille kesäkumibiisi on instituutio, joka on kuulunut lähtemättömänä osana kesään jo lapsuuden mökkireissuista. Vaikka nelikkoa oltiin pyydetty tekemään vuoden 2019 kesäkumibiisi, ei Gasellit lupautunut mukaan, ennen kuin kappaleelle löytyi juuri oikeanlainen muoto.

– Kun ajatus biisistä muotoutui ja se tuntui meistä hyvältä, ilmoitimme innostuneina, että täältä tulee!

Kappale on rakentunut Hätä-Miikan säkeistöstä löytyvän ajatuksen, "kumi suojaa mua taudeilta, mut mikä suojaa mua tunteilta”, ympärille.

– Omilta tunteiltaan voi koittaa suojautua, mutta ne eivät katoa mihinkään. Jos ihastuu, niin ihastuu ja se on sitten usein menoa, Gasellit kommentoi.

Suomen Punaisen Ristin terveyden edistämisen suunnittelija Annukka Tapiola muistuttaa, että tasavertaisessa suhteessa molempien tunteet ja rajat otetaan huomioon.

– Jokaisella on oikeus määrittää omat rajansa ja kertoa ne toiselle. Rajoja pitää kunnioittaa, Tapiola toteaa.

Kesäkumibiisiä voi kuunnella YleX-kanavalta. Lisäksi kappale on saatavilla kaikissa streaming-palveluissa, muun muassa Spotifyssa. Kappaleen musiikkivideo julkaistaan 14. kesäkuuta.

Kumi on tarpeellinen kaikenlaisessa seksissä 

Kondomin hankinta, siitä keskusteleminen ja sen käyttö voivat edelleen aiheuttaa nuorille vaikeita tilanteita.  Kesäkumikampanjan tarkoitus on tuoda kumin käyttö lähelle arkea: puheisiin ja toimintaan. Kondomi on edelleen suuseksisuojan ohella ainoa keino suojautua seksitaudeilta. Lisäksi vain kumin avulla molemmat osapuolet voivat osallistua päätöksentekoon mahdollisen raskauden alkamisesta.

Väestöliiton Poikien Puhelimen palvelupäällikkö Anders Huldén kertoo heille tulevan kondomiin liittyviä kysymyksiä joka päivä. Huldénin mukaan moni tietää kondomin suojaavan ei-suunnitelluilta raskauksilta ja seksitaudeilta.

– Kuitenkin suuseksisuojan tai kondomin ja liukuvoiteen käyttäminen anaaliseksissä on vähemmän tuttua. Kondomin käytön harjoitteleminen helpottaa ehkäisyn puheeksiottamista kumppanin kanssa. Vastuu ehkäisyn käytöstä kuuluu seksissä kaikille osapuolille, Huldén toteaa.

Punaisen Ristin seksuaaliterveyden vapaaehtoiset ovat mukana festareilla kiertävällä Seksikiskalla, joka on mukana ainakin kuudessa tapahtumassa tänä kesänä. Koulutetut vapaaehtoiset auttavat kiskalla festarikansaa suorittamaan kondomiajokortteja ja kiertävät yleisön joukossa keskustelemassa turvallisesta seksistä. Festareilla ja netissä voi täyttää myös Naimamaisteri-kyselyn.

Lue lisää: ylex.fi/kesäkumi

Kesäkumi löytyy myös Facebookista ja Instagramista.
Seuraa kampanjaa somessa tunnisteilla #kesäkumi ja #naimamaisteri

Kesäkumikampanjan toteuttavat YleX, Suomen Punainen Risti, Väestöliitto, Syöpäjärjestöt ja Sotilaskotiliitto. Sosiaali- ja terveysministeriö tukee kampanjaa.