Ketjureaktio-pyöräilykampanjassa ennätysmäärä osallistujia

Maria Santto
Kuvaaja: Maria Santto

Ketjureaktio-kampanjassa yritykset ja kaveriporukat pyöräilivät varoja ilmastonmuutoksesta kärsivien auttamiseksi.

Ketjureaktio-kampanjaan osallistui vuonna 2019 ennätysmäärä pyöräilyjoukkueita. Joukkueet polkivat ilmastonmuutosta vastaan - sekä vähentämällä omia hiilidioksidipäästöjään, että lahjoittamalla jokaisesta pyöräillystä 25 kilometristä yhden euron Punaiselle Ristille. 
 
Usein lahjoituksen tekee joukkueen puolesta työnantaja. Mukaan lähti 235 yritystä, joista yksi oli digitoimisto Morgan Digital.
 
”Välillä pysyttiin poluilla, välillä ei”, kertoo digitoimisto Morgan Digital Instagram-päivityksessään, jossa poseeraa maastopyörän edessä yltä päältä kuran peitossa oleva yrityksen himopyöräilijä ja koodari Viljami Hirvonen.
 
Morgan Digitalin Viljami Hirvonen heittäytyi Ketjureaktio-kampanjaan täysillä. (Kuva: Ville Viklund)
 
Idea osallistua Ketjureaktioon tuli suoraan Hirvosen kollegalta Toni Viemeröltä. Toimiston koodarit ovat aktiivisia pyöräilijöitä ja siksi osallistuminen kisaan oli luontevaa. Lisäksi yrityksessä halutaan tukea työntekijöiden ideoita ja tempauksia, joten kampanjaan osallistumiselle näytettiin heti vihreää valoa.
 
Viemerö kertoo, että on osallistunut Kilometrikisaan viitenä vuotena. Hän aloitti aktiivisen pyöräilyharrastuksen seitsemän vuotta sitten. 
 
– Piti keksiä muuta tekemistä, kun lopetin tupakoinnin, Viemerö nauraa.
 
Pyöräily innostaa sekä kesällä että talvella sen verran, että Viemerö myi autonsa kaksi kuukautta sitten. Ketjureaktio onkin innostanut monia yrityksiä mukaan myös pyöräilyn terveysvaikutusten vuoksi. Työmatkapyöräilyn lisääminen parantaa hyvinvointia ja jaksamista sekä työntekijöiden että yrityksen eduksi. 
 

Kilpailuhenki innostaa pyörän selkään

Viemerön ja Hirvosen pomo, Morgan Digitalin toimitusjohtaja Lars Rosenblad kehuu Ketjureaktio-kampanjaa osallistumisen helppoudesta. Kisaaminen ja toisten haastaminen tekivät Ketjureaktio-kampanjasta erityisen hauskan tavan tehdä hyvää ja toteuttaa yritysvastuuta. 
 
Varainhankinnan asiantuntija Marjo Martin Suomen Punaiselta Ristiltä kertoo, että myös monet muut yritykset ovat antaneet kampanjasta positiivista palautetta.
 
– Meitä on kiitetty hauskasta kilpailusta, joka selkeästi lisää työmatkapyöräilyä, Martin sanoo. – Yritysten johtajat ovat myös kiitelleet kampanjaa siitä, miten innoissaan yritysten henkilöstö on tempaukseen lähtenyt mukaan.
 

Näin pyöräillyt lahjoitukset auttavat

Ketjureaktioon tehdyillä lahjoituksilla autetaan ilmastonmuutoksesta kärsiviä alueita muun muassa Tadzhikistanissa. Tadzhikistanissa on puutetta puhtaasta vedestä.
 
Ketjureaktion ilmastonmuutosteema kiinnosti ennätysmäärää yrityksiä ja pyöräilijöitä. Yritysjoukkueita oli 235 kpl - 46 joukkuetta enemmän kuin vuonna 2018!. 
 

Yhdessä saadaan paljon aikaan

 
Kampanjan aikana taittui 2 746 025 km pyöräillen, ja hiilidioksidipäästöjä säästyi 477 808 kg. Lahjoituksia kertyi 110 000 euroa.
Osa joukkueista tuplasi vielä keräämänsä summan.
 
– Ketjureaktio osoittaa, että halu auttaa saa ihmiset toimimaan, Marjo Martin toteaa.
 
Kiitos kaikille osallistuneille pyöräilijöille ja yrityksille.
 

Tule mukaan, toimi näin:

Ketjureaktio-keräys toimii Kilometrikisan "sisällä", ja ilmoittautuminen alkaa maaliskuussa 2020:

  • Rekisteröidy Kilometrikisan netissä.
  • Perusta joukkue. Klikkaa ilmoittautumislomakkeella "Osallistumme Punaisen Ristin Ketjureaktioon".
  • Kutsu polkijoita mukaan joukkueeseesi. Ilmoita heille joukkueen nimi ja osallistumiskoodi, jonka saat joukkueen perustamisen yhteydessä.
  • Jokainen joukkueen jäsen merkitsee esimerkiksi viikottain kertyneet kilometrit joukkueen tulokseen Kilometrikisan nettisivuilla. Sivujen laskuri laskee Ketjureaktioon ilmoittautuneiden joukkueiden polkemien kilometrien lisäksi myös ajantasalla olevan keräyssumman (1 €/25 km). 
  • Saat kisan päätyttyä ohjeet lahjoituksen maksamiseen.

Kilometrikisan sivuilla joukkueen voi liittää Ketjureaktioon myös kesken kisan.