”Vaikka autan etänä, läheisyyden tunne on mukana”

Tarja Hätönen
Petri Mulari

Ihmisten yksinäisyys on yleisin huolenaihe Punaisen Ristin auttavan puhelimen keskusteluissa. ”Moni soittaja asuu yksin ja kriisi on nostanut tunteita pintaan”, Punaisen Risti vapaaehtoinen Johanna Töyräs kertoo.

Ihmiset kaipaavat keskusteluapua koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa. Yksinäisyyden lisäksi ihmiset puhuvat parisuhde- tai mielenterveysongelmista. Ahdistus omasta tai läheisten terveydestä sekä kuolemanpelko ovat myös läsnä, samoin esimerkiksi taloudelliset vaikeudet ja päihteiden käyttö. 
 
- Tosi moni on huolissaan myös muista ihmisistä, omista läheisistään ja kriisin vaikutuksista koko maailmaan. Kaikki keskustelut eivät liity koronaan, paljon puhutaan myös arkisista murheista, kertoo rovaniemeläinen vapaaehtoinen Johanna Töyräs.
 
Keskustelut Punaisen Ristin auttavassa puhelimessa ovat luottamuksellisia. Soittoihin vastaavat koulutetut henkisen tuen vapaaehtoiset. 
 
Johanna Töyräs, 33 on ollut henkisen tuen vapaaehtoinen usean vuoden. Hän vastaa auttavaan puhelimeen nyt ensimmäistä kertaa. Se tuntui hyvältä tavalta toimia nyt, kun hän ei raskautensa vuoksi voi osallistua esimerkiksi ruoka-avun jakamiseen. Myös puhelimessa tapahtuva vapaaehtoistoiminta on Johannan mielestä ihmisläheistä. 
 
- Vaikka auttaminen tapahtuu etänä, on läheisyyden tunne mukana, Johanna kertoo.
 
Töyrään mukaan ihmiset ovat olleet kiitollisia auttavan puhelimen olemassaolosta.
 
- Moni puhelu alkaa sillä, että soittaja iloitsee miten ihanaa on, että tällainen palvelu on avattu. Kiitoksia on tullut paljon.
 

Psykologi auttaa purkamaan vapaaehtoisen tuntoja

Kun vapaaehtoisen vuoro auttavassa puhelimessa päättyy, hänellä on mahdollisuus osallistua purkutilaisuuteen, jonka vetää Punaisen Ristin valmiusryhmään kuuluva psykologi. Etänä pidettävään tilaisuuteen osallistuu maksimissaan kymmenen vapaaehtoista, jotka voivat saada vertaistukea  toisiltaan. 
 
- Vuoron jälkeen on hyvä vähän puhaltaa ulos ja saada päällimmäiset tunnot harteilta, jotta voi jatkaa omaa siviilielämää, Punaisen Ristin psykologien valmiusryhmän johtaja Atte Varis sanoo. 
 
Purkutilaisuuksissa puhutaan luottamuksellisesti siitä, millaisia puheluja on tullut ja millaisia tuntemuksia ne vapaaehtoisissa herättävät. Tilaisuus tukee vapaaehtoisten omaa jaksamista, ja psykologi voi antaa tarvittaessa vinkkejä palautumiseen. 
 
Koronaviruksen vuoksi jokainen vapaaehtoinen vastaa puhelimeen kotoaan. Monissa aiemmissa kriisitilanteissa Punaisen Ristin auttavan puhelimen vapaaehtoiset ovat kokoontuneet yhteen tilaan vastaamaan. 
 
- Nyt kollektiivisuus ja luontainen toisen vapaaehtoisen tuki puuttuu vastaamisen arjesta. Myös siksi purkutilaisuus on äärimmäisen tärkeä, Atte Varis sanoo. 
 

Puheluiden välillä voi hengähtää kotona

Juha Hätönen, 54 vastaa puheluihin kotonaan Hämeenkyrössä. Hänestä avun tarjoaminen etänä kotoa tuntuu luontevalta. Puheluiden välillä voi hengähtää. Puhelimessa kohdattujen tilanteiden purkaminen on hänestä hyvä. 
 
- Purku auttaa siihen, ettei asioita jää miettimään liikaa itsekseen. Samalla voi oppia muiden tarinoiden kautta, miten käsitellä puhelimessa esiin tulevia tilanteita, Juha sanoo. 
 
Hätönen lähti mukaan auttavaan puhelimeen heti, kun tieto sen avaamisesta tuli. Hän on saanut henkisen tuen koulutuksen ja toiminut muun muassa Punaisen Ristin ensiapupäivystäjänä. Hätönen kokee, että myös elämänkokemus auttaa vastaamisessa.
 
- Osa tarinoista menee silti ihon alle. Eikä tätä voisi tehdäkään, jos ei olisi tunnetta mukana.