Tietomurron kohteeksi joutuneita tuetaan Suomen Punaisen Ristin auttavassa puhelimessa

Auttava puhelin päivystää ajalla 21.10. - 1.11. lauantaina ja sunnuntaina kello 12–18. Maksuton ja suomenkielinen palvelu toimii numerossa 0800 100 200 ja se on suunnattu psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron kohteiksi joutuneille. Puheluihin vastaavat Punaisen Ristin koulutetut vapaaehtoiset.

Punaisen Ristin psykologien valmiusryhmän johtaja Atte Varis kehottaa tietomurron kohteeksi joutuneita ottamaan yhteyttä matalalla kynnyksellä. Auttavassa puhelimessa voi jakaa tietomurron aiheuttamia ajatuksia ja tuntemuksia luottamuksellisesti.

– Perusturvallisuuden tunne on ihmisen primääritunne ja jos sitä kolhaistaan, siitä palautuminen voi kestää jonkin aikaa. Voi herätä vahvoja kiukun ja ärtymyksen tunteita, kun omalle henkilökohtaiselle identiteettialueelle on kajottu.

Varis kertoo, että auttavassa puhelimessa pyritään rauhoittamaan ja vakauttamaan soittajan tunnetilaa ja oloa.

– Nyt on selvästi kajottu johonkin sellaiseen omaan, minkä jokainen haluaisi pitää turvassa.

Puheluihin vastaavien henkisen tuen vapaaehtoisten jaksamisesta pidetään myös huolta tarjoamalla heille mahdollisuus päivittäiseen ryhmäpurkuun psykologien valmiusryhmäläisen kanssa.

– Punaisella Ristillä on suuri joukko koulutettuja henkisen tuen vapaaehtoisia. Varautuminen ja valmiuden ylläpitäminen mahdollistaa sen, että voimme kaikissa tilanteissa tarjota nopeasti tarvittavaa apua. Ihmiset tarvitsevat  henkistä tukea kaikissa onnettomuus- ja kriisitilanteissa, kertoo Punaisen Ristin kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Aki Pihlaja.

Punaisen Ristin auttava puhelin palvelee numerossa 0800 100 200 lauantaina ja sunnuntaina kello 12–18.