Auttava puhelin osoitti tarpeellisuutensa Vastaamo-kriisissä

Junnu Lusa
Punaisen Ristin kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Aki Pihlaja
Kuvaaja: Junnu Lusa

Psykoterapiakeskus Vastaamon asiakkaiden tueksi avattu Punaisen Ristin auttava puhelin suljetaan. Henkisen tuen tarve oli erityisen suuri puhelimen ensimmäisinä aukiolopäivinä, mutta nyt puheluiden määrä on selvästi vähentynyt. Puhelin on auki viimeistä päivää perjantaina 6. marraskuuta kello 21 asti.

”Vaikka puheluiden määrä on vähentynyt, tuen tarvetta saattaa silti olla. Jos tulee tuntemuksia tai herää epätietoisuutta, apua voi saada esimerkiksi Mieli ry:n kriisipuhelimesta tai Rikosuhripäivystyksestä”, sanoo Punaisen Ristin psykososiaalisen tuen suunnittelija Tuula Luoma.  
 
Auttava puhelin avattiin sunnuntaina 25. lokakuuta kriisiavuksi Vastaamon tietomurrosta kärsiville ihmisille. Koulutetut henkisen tuen vapaaehtoiset ovat vastanneet reilun viikon aikana yli 200 puheluun. 
 

Viranomaisilta kiitos vapaaehtoisille 

”On ollut todella hienoa, että niin viranomaiset kuin järjestöt, seurakunnat ja yksittäiset ihmiset ovat tarjonneet nopeasti apua ja tukea tilanteessa. Kriisitilanteessa on tärkeää varmistaa, ettei kukaan jää yksin, vaan jokainen löytää apua”, sanoo Punaisen Ristin kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Aki Pihlaja.
 
”Haluaisin lähettää suuret kiitokset työntekijöille ja vapaaehtoisille nopeasta valmiudesta avata auttava puhelin. Osoitimme jälleen olevamme todellinen valmiusjärjestö”, Pihlaja jatkaa. 
 
Myös viranomaiset ovat pyytäneet välittämään kiitokset järjestöjen vapaaehtoisille. 
 
”Tilanne on ollut poikkeuksellinen tietovuodosta kärsivien asiakkaiden suuren määrän takia. Avuntarvitsijoita on ollut monella paikkakunnalla ja he ovat tarvinneet paljon tukea käytännön kysymyksissä. Näin mittavaan avun tarpeeseen ei olisi pystytty vastaamaan ilman vapaaehtoisia,” sanoo Vantaan sosiaali- ja kriisipäivystyksen psykososiaalisen tuen koordinaattori Katariina Halonen.
 
Vantaan sosiaali- ja kriisipäivystys on sosiaali- ja terveysministeriön nimeämä psykososiaalisen tuen valtakunnallinen toimija suuronnettomuus- ja kriisitilanteissa ja tekee yhteistyötä Punaisen Ristin kanssa. 
 

Tietovuotoapu.fi -sivustolla ajantasainen tieto avusta

Jos Vastaamon tietomurtoon liittyvä tilanne ja henkisen tuen tarve olennaisesti muuttuvat, Punaisella Ristillä on valmius avata auttava puhelin nopeasti uudelleen. 
 
Ajantasaista tietoa tietovuotoon liittyvästä avusta ja neuvoista saa täältä