Lukukuu-kampanja innostaa alakoululaiset lukemaan

Ola Kjelbye

Lukeminen, kansainvälisyys ja apu lapselta toiselle yhdistyvät äidinkieleen ja kirjallisuuteen liittyvässä Lukukuu -kampanjassa. Mitä enemmän oppilaat lukevat, sitä enemmän he auttavat katastrofien uhreja.

Tilaa koulujen uutiskirje!

 

Ota yhteyttä ja kysy Lukukuusta

Projektipäällikkö Eeva Arrajoki, 040 181 3920, [email protected]

Ilmastonmuutos ja Punainen Risti

Lukukuun tuotot ohjataan Suomen Punaisen Ristin Katastrofirahastoon, josta niitä voidaan käyttää siellä, missä avun tarve on suurin.
 
Maapallon lämpötilan nousun aiheuttamat äärimmäiset sääilmiöt ja luonnonkatastrofit lisäävät hätää eri puolilla maailmaa. Eniten kärsivät maailman köyhimmät ja heikoimmassa asemassa olevat ihmiset.
 
Punainen Risti auttaa yhteisöjä varautumaan sekä äkillisiin luonnonkatastrofeihin että ilmastonmuutoksen pitkäkestoisiin vaikutuksiin.
 

Mitä Punainen Risti tekee? 

  • Toimimme siellä, missä ihmiset konkreettisesti kokevat ilmastonmuutoksen vaikutukset.
  • Autamme yhteisöjä kehittämään katastrofivalmiutta ja vähentämään sääilmiöiden aiheuttamia tuhoja, luomaan luonnonmullistuksista varoittavia järjestelmiä sekä kehittämään ja monipuolistamaan ruoantuotantoaan.
  • Tarjoamme yhteisöille terveyspalveluita ja parannamme puhtaan veden saantia.
  • Suurissa katastrofitilanteissa lähetämme nopeasti paikan päälle avustustarvikkeita ja avustustyöntekijöitä.

Näin Lukukuu toimii

Lukukuussa oppilaat lukevat kuukauden aikana vapaa-ajallaan mahdollisimman monta kirjaa. He saavat joka kirjasta opettajalta Lukukuu-passiinsa hauskan tarran.

Oppilaan lähipiiristä hankitut lukukummit maksavat haluamansa summan jokaisesta luetusta kirjasta. Luokka lahjoittaa lukemalla ansaitsemansa rahat katastrofirahastoon. Lukukuu-kampanja toteutetaan Punaisen Ristin keräyslupaa käyttäen, koulu/luokka ei tarvitse omaa keräyslupaa.

Lukukuun idea on nerokkaan yksinkertainen: Se on helppo, hauska ja äidinkielen opetukseen sopiva. Lapset lukevat monta kirjaa kuin huomaamattaan.

Luettavaksi käy mikä tahansa kirjallisuus: lastenkirjat, sarjakuvat, nuortenkirjat, sadut, runot, e-kirjat... Ota yhteyttä paikkakuntasi kirjastoon ja kysy kirjasuosituksia!

Pohtikaa kampanjan aikana miksi lukutaidosta on iloa ja hyötyä. Millaista elämä olisi, jos emme osaisi lukea?

Hyödynnä sivun alalaidan materiaalipaketissa olevaa valmista esitystä lukutaidosta maailmalla ja Timo Parvelan mainiota kolumnia.

Lukukuun ajankohdan voi valita vapaasti

Lukukuun ajankohdan koulu voi valita vapaasti, mutta lukeminen sopii varsin hyvin esim. syksyn pimeisiin kuukausiin. Syksyllä on myös monta äidinkieleen ja globaalikasvatukseen liittyvää teemapäivää:

  • YK:n lukutaidon päivä (8.9.),
  • Suomalaisen kirjallisuuden päivä (10.10.) ja 
  • Ihmisoikeuksien päivä (10.12.).

Jotkut koulut ovat käyttäneet slogania "Lokakuu on lukukuu".

Lukukuun materiaalit ovat maksuttomia ja helppo tilata

Tilaa materiaalit vähintään kaksi viikkoa ennen kampanjan alkua Punaisen Ristin verkkokaupasta.

Lukukuu askel askeleelta

1. Päätä ajankohta, jolloin haluat Lukukuun toteuttaa.

2. Tilaa kampanjamateriaalit Punaisen Ristin verkkokaupasta punaisenristinkauppa.fi. Tee tilaus viimeistään kaksi viikkoa ennen kampanjan alkua. Saat samassa yhteydessä keräysvarojen tilitysohjeen sähköpostiisi.

3. Päätä millä tavoin toivot lukukummien tekevän lahjoituksensa kampanjan päätteeksi. Perusta tarvittaessa Lukukuu-nettikeräys tilitysohjeen mukaisesti.

4. Esittele Lukukuun idea oppilaillesi. Voit hyödyntää sivun alalaidasta löytyvää valmista esitystä. Anna kotiin vietäväksi Lukukuun esittelykirje.

5. Viesti kampanjasta ja lahjoitusten maksamisesta kotijoukoille myös sähköisesti (esim. Wilma-järjestelmän kautta). Muista mainita, että Lukukuuhun voi osallistua myös ilman lahjoitusta.

6. Jaa kullekin oppilaalle passi. Pyydä kirjaamaan siihen lukukummien nimet ja lahjoitussummat.

7. Pyydä oppilaita merkitsemään lukemiensa kirjojen nimet passiinsa. Anna jokaisesta kirjasta Lukukuu-tarra. 

8. Esittele Punaisen Ristin auttamistyötä oppilaille kampanjan aikana. Hyödynnä valmiita aamunavauksia ja Punaisen Ristin työstä kertovia videoita.

9. Muistuta myös oppilaiden kotiväkeä Lukukuusta myös kampanjan aikana.

10. Lukukuun lopussa pyydä oppilaita näyttämään passinsa lukukummeille. Muistuta esim. Wilma-viestillä miten ja milloin lukukummien toivotaan maksavat lahjoituksensa.

11. Mikäli pyysit oppilaita tuomaan lahjoitukset kirjekuorissa kouluun, tilitä lahjoitukset koulukohtaisella viitenumerolla Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Tili- ja viitenumeron löydät tilitysohjeesta.

12. Ilmoita [email protected], kun kampanja on ohi ja rahat tilitetty pankkiin. Lähetän ryhmällesi kiitokseksi Lukukuu-diplomin.

Toimithan huomaavaisesti

Kaikilla perheillä ei ole mahdollisuutta osallistua Lukukuun varainhankinnalliseen osuuteen. Muistathan siis nämä seikat, jos rahat tuodaan kirjekuorissa kouluun:

  • Ohjeista lukukummeja sulkemaan rahakuoret ennen niiden tuomista kouluun. Näin muut oppilaat eivät näe, minkä suuruinen kunkin lapsen keräämä lahjoitus on. Lapsi voi palauttaa suljetun kirjekuoren koululle myös tyhjänä.
  • Avaa kirjekuoret ja laske rahat opettajanhuoneessa tai muualla lasten näkymättömissä.
  • Kommunikoi luokan keräystulos oppilaille ja lukukummeille kokonaissummana. Älä nosta esiin yksittäisiä lahjoitussummia tai lahjoitusten kappalemäärää.

Ideoita Lukukuun toteuttamiseen

Yhdistä Lukukuuhun myös muita äidinkielen ja kirjallisuuden harjoituksia, kuten

  • parilukeminen
  • vuorolukeminen
  • lukeminen yhdessä vanhemman kanssa
  • kirjaesitelmät
  • kirja-arvostelut
  • kirjablogin pitäminen
  • video-esityksen, valokuvakoosteen tai animaation tekeminen luetusta kirjasta
  • kirjasto- ja kirjailijavierailut

Marja-Leena Paananen, erityisopettaja, Haapaniemen koulu, Viitasaari: Olemme kovin tyytyväisiä Lukukuuhun. Kampanja on hieno materiaaleja myöten, oppilaat ja vanhemmat innostuivat asiasta.

Kati Heikkilä, erityisluokanopettaja, Sääksjärven koulu Lempäälä: "Lukukuu oli koulussamme positiivinen kokemus. Oppilaita saatiin innostettua lukemiseen ja samalla voitiin osallistua hyväntekeväisyyteen. Yhteinen kampanja antoi myös mahdollisuuden keskusteluille oppilaiden kanssa auttamisesta ja katastrofeista sekä niiden vaikutuksista. Valmis materiaali oli hyvä ja kampanja oli helppo toteuttaa. Keräyssummaksi saimme upeasti lähes 2000 euroa. Lukukuusta ja oppilaiden tunnelmista tehtiin myös juttu paikallislehteen."

Vehmasmäen koulu, Kuopio: Janna 8 vuotta, keräsi lähipiiristään kahdeksan lukukummia ja hankki heiltä kirjoja lukemalla 427,80 € Punaiselle Ristille. Janna luki kuukauden aikana 31 kirjaa, eli käytännössä kirjan per päivä. Eikä Janna suinkaan ollut ainoa Vehmasmäen innokas lukija: 2. luokan oppilaista moni toi Lukukuun lopussa 10-20 € rahaa tilitettäväksi eteenpäin Punaiselle Ristille.

Jyväskylässä koulun kirjastoa kiersi lukutoukka. Joka luokka-asteella oli oma tunnusvärinsä ja oppilas sai käydä lisäämässä uuden pallukan toukkaan, kun kirja oli luettu. Toukasta tuli 46 metriä pitkä ja oppilaat kävivät monesti ihmettelemässä sitä koulupäivien aikana.

Helsingissä lukemiseen pyrittiin innostamaan erityisesti poikia. Koululle oli mm. kutsuttu miespuolisia urheilijoita puhumaan lukemisen tärkeydestä.

Lukukuu syntyi opettajien ideasta Oulussa

Lukukuun idea syntyi Paulaharjun koulussa Oulussa vuonna 2010. Oppilaille heräsi halu auttaa, kun alkuvuonna tapahtui Haitin tuhoisa maanjäristys. Koulun monikulttuurisuustiimi ideoi keväisen avustusteemapäivän, jota oli toteuttamassa myös Punaisen Ristin Oulun piiri. Oppilaat lähtivät lipaskerääjiksi auttaakseen maanjäristyksen uhreja.

- Syksyllä halusimme jatkaa hyvin sujunutta yhteistyötä Punaisen Ristin kanssa. Päätimme kytkeä yhteistyöhön syksyn muut tärkeät teemapäivät, esimerkiksi YK:n lukutaitopäivän ja ihmisoikeuksien päivän sekä suomalaisen kirjallisuuden päivän, kertoo Anna Talonen, joka toimii Paulaharjun koulussa suomi toisena kielenä - ja kulttuuriopettajana.

- Toteutimme "Lokakuu on lukukuu" -kampanjan, jossa oppilaat auttoivat lukemalla. Kampanja onnistui yli odotusten. Kouluissa ja kotona luettiin paljon kirjoja sekä keskusteltiin niistä ja auttamisen merkityksestä. Koulumme keräsi sponsorien avulla yli tuhat euroa, Talonen kertoo.

Talosen mukaan on hienoa, että kampanjassa korostuu auttamisen lisäksi lukemisen tärkeys. Sitä ei voi Talosen mielestä kyllin korostaa. Lukutaito on myös keskeinen tekijä köyhyyden poistamisessa, mikä linkittää sen hienosti auttamiseen. Koulu on toteuttanut kampanjan nyt jo kahdesti ja kirjannut sen myös toimintasuunnitelmaansa.

- Oppilaat kokivat oman panoksensa tärkeäksi. Kaksi koulumme oppilasta kertoi keväällä ilmestyvässä Oulun koulun kohinaa -lehdessä kampanjastamme. Oppilaiden teksti päättyi sanoihin: "Meistä tuntui ihanalta, kun voi auttaa ihmisiä!".