Yritykset mukaan Nälkäpäivä-keräykseen 26.-28.9.2019

Kimmo Holopainen
Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen (oik.) ja Vantaan kaupunginjohtaja Kari Nenonen keräyshommissa Töölöntorilla.
Kuvaaja: Kimmo Holopainen
Tilaa Yritysten uutiskirje

Tilaa sähköpostiisi 4-6 kertaa vuodessa ilmestyvä Yritysten uutiskirje.

Saat tuoreet tiedot yritysyhteistyön eri muodoista, tulevista tapahtumista ja keräyksistä sekä ajankohtaisista puheenaiheista.

Klikkaa ja tilaa Yritysten uutiskirje >>

Mikä on Nälkäpäivä-keräys?

Nälkäpäivä-keräys järjestetään tänä vuonna 26.-28.9.2019. Nälkäpäivänä kerätään sitomattomia varoja Punaisen Ristin katastrofirahastoon.

Suomessa katastrofirahaston varoilla autetaan äkillisissä onnettomuustilanteissa, kuten tulipaloissa kotinsa menettäneitä perheitä, annetaan henkistä tukea ja tuetaan Vapaaehtoisen pelastuspalvelun toimintaa.

Ulkomailla toimimme luonnonkatastrofeissa ja konflikteissa. Käytännössä työ on ihmisten pelastamista, hoitamista, avustamista ja kuntoutusta.

Maapallon lämpötilan nousu lisää äärimmäisiä sääilmiöitä ja luonnonkatastrofeja, joista kärsivät eniten maailman köyhimmät ja heikoimmassa asemassa olevat ihmiset. Autamme yhteisöjä varautumaan ilmastonmuutoksen pitkäkestoisiin vaikutuksiin sekä äkillisiin luonnonkatastrofeihin ja selviytymään niistä mahdollisimman hyvin. 

Tadzhikistanilainen 12-vuotias Lailo kantaa joka päivä vettä ojasta autotien varrelta. Sillä vedellä perhe tekee ruokaa ja pesee itsensä. He keittävät veden, mutta se on silti likaista. Lailon vatsa on usein kipeä.

Kuva: Sakari Piippo 

Välitä. Osallistu. Autat.   

  • Lipaskeräys on helppoa ja vaikuttavaa vapaaehtoistyötä. Jo yksi tunti vapaaehtoistyötä lipaskerääjänä tuottaa Nälkäpäivään keskimäärin 35 euron suuruisen lahjoituksen. Mukavimmin keräys sujuu pareittain tai pienissä ryhmissä. Kerääjäryhmät ilmoittautuvat nettilomakkeella. Heihin otetaan yhteyttä tarkempien ohjeiden kera.
  • Tuplatkaa työntekijöittenne vapaaehtoistyöpanostus laskulla. Tuplaus toimii näin: 1) Arvioikaa keräyksen päätyttyä keräyspottinne helpolla laskukaavalla: kerääjien määrä x tuntimäärä x 35 €. 2) Tilatkaa lasku tälle lahjoitussummalle. Alla esimerkkejä lahjoitusten vaikuttavuudesta.
  • Perustakaa yrityksellenne oma nettikeräys. Nettikeräykseen johtavaa linkkiä voi jakaa intranetissä, ulkoisilla sivuilla tai Facebookissa. Keräys perustetaan osoitteessa oma.punainenristi.fi/nalkapaiva-kerays. Ruotsin- ja englanninkieliset keräykset vastaavasti oma.punainenristi.fi/hungerdagen ja oma.punainenristi.fi/hungerday. Vinkit nettikeräämiseen löytyvät sivun alareunan materiaalipaketista.
  • Kerätkää ja lahjoittakaa SPR:n Nälkäpäivä-nettikeräykseen. Lahjoituslinkkiä voi jakaa netissä, somessa ja sähköpostilla.
  • Tilatkaa perinteisiä keräyslippaita yrityksenne toimitiloihin Punaisen Ristin piiritoimistoista. Tuokaa Nälkäpäivän viestiä yrityksessä esille sisäisellä viestinnällä.  

Miten lahjoitukset vaikuttavat?

  • Avun lahja 800 €: "Kun tulipalo tuhoaa kaiken": Katastrofirahastosta autetaan kotimaassa äkillisten onnettomuuksien, kuten tulipalojen, uhreja. Apu voi sisältää hätämajoituksen, vaatteita ja hygieniatarvikkeita sekä henkistä tukea. Tällä summalla saadaan vaatteet viidelle tulipalon uhrille kotimaassa.   
  • Toivon lahja 1500 €: "Ilman vettä ei ole elämää": Puhdas vesi ja sanitaatio ovat osa Nälkäpäivänä kerätyillä varoilla rahoitettuja katastrofi-, terveys-, ja kehitysyhteistyöhankkeita. Tällä summalla saadaan puhdasta vettä sadalle lapselle vuodeksi. 
  • Tulevaisuuden lahja 3000 €: "Apua Syyrian sodan keskelle": Katastrofirahaston avulla tuetaan Punaisen Ristin avustustyötä Syyriassa. Konfliktista kärsiville ihmisille toimitetaan hätäapua ja edistetään puhtaan veden ja terveyspalveluiden saatavuutta. Tällä summalla saadaan hengenpelastava antibioottikuuri 1500 lapselle kenttäsairaalassa.

Lainaa kotisivusi Nälkäpäivän viestintään:

  • #SPRTakeover -kampanjassa yrityksesi kotisivuille tulevat ihmiset kohtaavat 26.-28.9.2019 Punaisen Ristin ilmoituksen. Heille tarjotaan mahdollisuutta osallistua Nälkäpäivä-nettikeräykseen. Kävijä voi tehdä lahjoituksen tai jatkaa helposti yrityksesi sivustolle.
  • Mukana kampanjassa oli viime vuonna yli 130 yritystä ja yhteisöä, tänä vuonna mukaan ovat jo ilmoittautuneet mm.
    Tokmanni
    Alma Media
    Elisa Oyj
    Aller Media
    Vapo Oy
    Suomen Lääkäriliitto
    Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
    Tamrex Oy
    Sanomalehti Turkulainen
    Stockmann Oyj
    Tiketti
    Ammattiliitto Pro
    Skanska Oy
    Relex Oy
    Tieto Oyj
    Kreab Oy
  • Ilmoittaudu mukaan kampanjaan ja katso toimintaohjeet. Lisätietoja #SPRTakeover-kampanjasta: maija.keskinen(a)redcross.fi

Jaa sisältöjä ja vaikuta:

Sivun alalaidassa olevasta materiaalipaketista löydät vinkit Nälkäpäivän somesisältöjen jakamiseen sekä bannereita, joilla voitte kertoa olevanne mukana auttamassa. Linkitä bannerit osoitteeseen www.nalkapaiva.fi.

Levitä Nälkäpäivä-videoita ja kerro niiden avulla keräyksestä sidosryhmillesi. Youtuben Nälkäpäivä-soittolistat:

Hyödyllisiä linkkejä viestintään: