Verkkokeskustelujen säännöt selkokielellä
Noudattamalla näitä sääntöjä pidämme verkkokeskustelut turvallisina kaikille.
Säännöt perustuvat Punaisen Ristin turvallisemman tilan periaatteisiin.
1. Kunnioita muita
- Kohtele kaikkia ystävällisesti ja kunnioittavasti.
- Älä tee oletuksia ihmisestä esimerkiksi:
- ulkonäön
- ihonvärin
- iän
- uskonnon
- sukupuolen
- taustan tai toimintakyvyn perusteella.
- Älä loukkaa tai vähättele ketään tai mitään ihmisryhmää.
- Häirintä, vihapuhe ja syrjintä ovat kiellettyjä. Tämä koskee esimerkiksi rasismia, seksismiä, homofobiaa, transfobiaa ja vammaisten syrjintää.
2. Keskustele rakentavasti
- Kaikilla saa olla omia mielipiteitä.
- Kuuntele muita ja kunnioita erilaisia näkemyksiä.
- Vältä riitelyä ja tahallista vastakkainasettelua.
- Kysy tarvittaessa lisätietoa, jos et ymmärrä toista.
- Uskonnollinen, poliittinen tai aatteellinen käännyttäminen ei ole sallittua.
3. Suojaa yksityisyyttä
- Kunnioita muiden yksityisyyttä.
- Älä kysy tai jaa muiden henkilötietoja, kuten:
- nimeä
- ikää
- kuvia
- puhelinnumeroa
- terveystietoja
- Esiinny keskusteluissa vain omana itsenäsi.
- Mieti myös itse, mitä tietoja haluat jakaa itsestäsi.
4. Jaa sisältöä vastuullisesti
- Älä jaa haitallista sisältöä, kuten
- väkivaltaa
- itsetuhoista sisältöä
- pornoa
- Laiton sisältö ja laittomaan toimintaan ohjaaminen on kiellettyä.
- Älä levitä väärää tai harhaanjohtavaa tietoa.
- Spämmääminen eli toistuva häiritsevä viestittely on kiellettyä.
- Ryhmäkeskustelut ovat luottamuksellisia. Älä jaa niiden sisältöä keskustelun ulkopuolelle.
5. Edistä turvallista ilmapiiriä
- Jokainen vaikuttaa keskustelun tunnelmaan.
- Toimi niin, että kaikilla on helppo olla ja osallistua.
- Anna muille tilaa keskustella.
- Tue hyvää ja ystävällistä keskustelua.
- Jos näet epäasiallista toimintaa, sinulla on kysyttävää tai haluat antaa palautetta, voit lähettää sähköpostia osoitteeseen: verkkotoiminta@punainenristi.fi Viestejä lukevat Punaisen Ristin verkkoavun työntekijät arkipäivisin.
Näin puutumme sääntörikkomuksiin
Keskustelujen vetäjät huolehtivat turvallisuudesta ja sääntöjen noudattamisesta.
Sääntöjen rikkomiseen puututaan tilanteen mukaan.
Se voi johtaa esimerkiksi:
- huomautukseen
- viestin poistamiseen
- keskustelijan väliaikaiseen hiljentämiseen
- poistamiseen keskustelusta, jos sääntöjä ei noudateta.