Lisääntyvää yhteisöllisyyttä vai syvenevää yksinäisyyttä? Kännykkäkiellon vaikutukset koulupäivään

Striimatussa keskustelutilaisuudessa pohdittiin välitunteihin ulottuvien kännykkäkieltojen vaikutuksia koulun arkeen ja erityisesti niiden merkitystä yksinäisille nuorille.
Eduskunta hyväksyi keväällä 2025 lakimuutokset, jotka tulevat pääosin elokuun 2025 alusta lähtien rajoittamaan mobiililaitteiden käyttöä koulupäivän aikana. Koulut voivat itse päättää, rajataanko mobiililaitteiden käyttöä oppituntien lisäksi myös välituntien aikana.
Suomen Punaisen Ristin 26.8.2025 järjestämässä keskustelutilaisuudessa yläkouluissa työskentelevät eri alojen asiantuntijat pohtivat mm. seuraavia asioita: Mitä älypuhelimet merkitsevät yläkouluikäisille nuorille - onko puhelin välitunnilla pakopaikka vai yhteyden väline? Miten kouluissa voidaan vahvistaa yhteisöllisyyttä ja nuorten kaveritaitoja? Entä mitä asioita kännykkäkiellon toteutuksessa olisi hyvä ottaa huomioon?
Keskusteluun osallistuivat yläkoulun opettaja Tarja Ylivuori Eurasta, koulukuraattori Janne Hakola Tampereelta sekä yhteisöpedagogi/nuorisotyöntekijä Heikki Korhonen Vantaalta.
Voit katsoa Sohvalive-keskustelun tallenteen tämän linkin kautta: https://vimeo.com/1109334929?share=copy#t=0
Tekstitys lisätään videoon lähipäivien aikana.
Nuorten ajatukset koulujen kännykäkiellosta
Kysyimme Sohvalive-tilaisuutta varten myös nuorten näkemyksiä koulujen kännykkäkiellosta. Kyselyyn vastasi 89 nuorta, joista suurin osa oli yläkoulun oppilaita. Nuorista 64% kannatti rajauksia kännykän käyttöön oppituntien aikana, mutta ainoastaan 2 % kannatti niiden käytön rajaamista välituntisin. Nuoret eivät juuri uskoneet kännykkärajoitusten vaikuttavuuteen nuorten kaveritaitojen- ja suhteiden näkökulmasta.

Nuoret olivat erityisen huolissaan yksinäisistä tai yksinäisyyden lisääntymisestä kouluissa, sillä päivän aikana pidetään yhteyttä myös muissa kouluissa opiskeleviin kavereihin sekä perheenjäseniin - ja rinnakkaisluokilla olevien kavereiden kanssa sovitaan tapaamiset tunnin jälkeen juuri kännykän välityksellä. Iso osa nuorista käyttää kännykkää koulupäivän aikana myös opintoihin liittyen. Kyselyyn vastanneista nuorista noin joka viides kertoi kokevansa yksinäisyyttä vähintään silloin tällöin. Näistä nuorista yksikään ei uskonut kännykän käytön kieltämisen välitunnilla vähentävän koettua yksinäisyyttä.

Nuorista 60% oli sitä mieltä, että kännyköiden kieltäminen välitunneilla velvoittaa koulun järjestämään välitunneilla enemmän yhteistä tekemistä nuorille. Nuoret kaipasivat ohjattuja leikkejä ja pelejä sekä välineitä niin ulko- kuin sisäpelaamiseen. Nuoret uskoivat, että yhteisöllisyyttä voitaisiin lisätä myös yhteisillä teemapäivillä sekä huolehtimalla siitä, että oppilaat tutustuisivat toisiinsa paremmin niin omassa luokassa kuin eri luokkien kesken.
Rajoituksista päättävien aikuisten haluttiin tiedostavan, että nuoret käyttävät kännykkää paljon muuhunkin kuin vaikkapa pelaamiseen. Kännykkä tuo monelle turvaa, kun voidaan viestitellä esimerkiksi vanhempien kanssa. Toivottiin myös, että välituntivalvojina toimivat opettajat kunnioittavat samaa sääntöä, eivätkä katsoisi puhelinta välituntisin.
Mikäli haluat tietää enemmän nuorten ajatuksista, katso Sohvalive-tallenne!

