Näin selviydyt henkisesti

Niklas Meltio
Kuvaaja: Niklas Meltio

Henkisen tuen ohjeet antavat neuvoja onnettomuus- ja kriisitilanteessa selviämiseen.

Järkyttävän kokemuksen jälkeen on tervettä ja normaalia, että reagoit. Voimakkaita tunteita saattaa aiheuttaa myös ajatus, mitä olisi voinut tapahtua.

Mahdollisia reaktioita ensimmäisinä päivinä

Järkytyksen jälkeiset päivät:

  • Kaikki voi tuntua aluksi epätodelliselta, painajaismaiselta. Sinun on vaikea ymmärtää tapahtunutta.
  • Saatat potea päänsärkyä, voida pahoin, palella, hikoilla tai tuntea lihassärkyä tai -jännitystä.
  • Olet aivan turta tai tunteesi purkautuvat voimakkaasti esimerkiksi itkuisuutena; voit tuntea syyllisyyttä, vihaa, pelkoa, surua tai helpotuksen tunnetta.
  • Sinun on vaikea nukahtaa tai unesi on katkonaista.
  • Tapahtuma pyörii jatkuvasti mielessäsi.
  • Pelkäät, että sama järkyttävä tapahtuma toistuu.
  • Koet, että sinun tarvitsee ymmärtää tapahtunut, esimerkiksi tietää syy tai löytää syyllinen.

Tuntemuksia lähiviikkoina

  • Olet levoton ja rauhaton.
  • Olet ärtyisä ja äkäinen; pinnasi on lyhyt ja voit menettää malttisi pienistäkin asioista.
  • Olet ahdistunut, masentunut tai apaattinen.
  • Pahoitat helposti mielesi ja saatat tulkita muita väärin.
  • Sinulla on muisti- ja keskittymisvaikeuksia.
  • On hyvä pitää mielessä, että toiset reagoivat samassakin tilanteessa voimakkaammin, toiset lievemmin.

Näin voit itse auttaa itseäsi

Muista, että reaktiosi ovat tavallisia ja kuuluvat asiaan epätavallisessa tilanteessa.

  • Pelottavat ja omituiseltakin tuntuvat tuntemukset kannattaa ilmaista.
  • Itkeminen helpottaa.
  • Järkytys muuttaa kehon vireystilaa, jonka seurauksena näläntunne saattaa hävitä. Muista siis syödä.
  • Liikunta tekee hyvää, koska se laukaisee jännitystä. Rivakka kävelylenkki joitain tunteja ennen nukkumaanmenoa voi auttaa nukahtamista.
  • Vältä liikaa alkoholia ja rauhoittavia aineita.
  • Puhu muille kokemuksestasi. Kerro mitä ajattelit ja tunsit kohdatessasi tapahtuman ja sen jälkeen. Puhumalla työstät ikävää kokemustasi.
  • Joskus on helpompi ilmaista tunteitaan tekemällä kuin puhumalla. Piirrä, maalaa, kirjoita, soita tai liiku.
  • Jos mahdollista, jatka työntekoa vanhoista rutiineista. Kerro järkyttävästä kokemuksestasi esimiehellesi ja työtovereillesi, jotta he ymmärtäisivät olosi.
  • Kuuntele, mitä läheisesi tuntevat ja ajattelevat. Tapahtuma on ehkä vaikuttanut myös heihin.

Nämä epätavallisten tilanteiden aiheuttamat tavalliset reaktiot lievittyvät ajan myötä. Reagoimalla ja käymällä tapahtumaa mielessäsi tai puhumalla siitä työstät omaa kokemustasi. Vähitellen toivut järkyttävästä kokemuksesta ja huomaat, että elämä jatkuu, joskin ehkä erilaisena kuin ennen tapahtunutta.

Milloin tarvitset muiden apua?

Etsi muiden apua, jos vielä kuukauden kuluttua tapahtuneesta tunnet jotain seuraavista oireista:

  • Olet jatkuvasti ahdistunut, masentunut ja jännittynyt.
  • Jos unettomuus tai katkonainen uni on jatkuvaa.
  • Et pysty keskittymään.
  • Työntekosi ei suju, koulutyö ei suju.
  • Sinulla on fyysisiä oireita, joihin ei löydy syytä.
  • Sinulla ei ole ketään, jolle puhua.
  • Ihmissuhteesi kärsivät, eristäydyt.
  • Olet kadottanut elämänhalusi.
  • Käytät liikaa lääkkeitä tai alkoholia.
  • Sinulla on itsemurha-ajatuksia.