Suomen Punaisen Ristin logistiikkakeskus

Mauri Ratilainen
Suomen Punaisen Ristin historian suurinta avustuslentoa lastataan 25.2.2010 . Määränpäänä Haiti.
Kuvaaja: Mauri Ratilainen

Tampereen Kalkussa sijaitseva logistiikkakeskus ylläpitää Suomen Punaisen Ristin kansainvälistä auttamisvalmiutta.

Lue lisää työstämme maailmalla
Vaateapu

Suomen Punainen Risti ottaa jatkuvasti vastaan ehjiä ja puhtaita arkivaatteita, jotka lähetetään hätäapuna esimerkiksi maanjäristys- ja tulva-alueille. SPR:n Logistiikkakeskuksessa lahjoitetut vaatteet http://www.punainenristi.fi/lahjoitukset/vaatelahjoitus lajitellaan ja pakataan lähtökuntoon.

Lahjoitusvaatteen käsittelyssä Suomen Punainen Risti tarjoaa pitkäaikaistyöttömille tuettuja työpaikkoja Logistiikkakeskuksessa Tampereen Kalkussa (puh: 020 701 2100) sekä Konteissa eri puolella Suomea  http://kontti.punainenristi.fi/tyollistamispalvelut

Kansainvälisen avun organisointi vaatii erityisosaamista. Suomen Punaisen Ristin logistiikkakeskuksessa työskentelee vakituisesti kymmenkunta materiaalihankinnan, tekniikan, logistiikan ja lääkinnän ammattilaista. 

 Logistiikkakeskuksessa

  • tehdään katastrofiapu- ja kehitysyhteistyöhankkeisiin tarvittavat hankinnat.
  • huolehditaan avustustarvikkeiden varastoinnista, pakkauksesta ja kuljetuksesta.
  • ylläpidetään katastrofivalmiusyksiköitä jatkuvassa lähtövalmiudessa.
  • ylläpidetään kotimaan valmiusvarastoa katastrofitilanteiden varalle.

Logistiikkakeskus huolehtii myös avustustarvikkeiden ja katastrofivalmiusyksikköjen välineistön hankinnasta, pakkaamisesta ja varastoinnista. Lisäksi keskuksessa säilytetään kotimaan äkillisissä katastrofeissa tarvittavia avustustarvikkeita.

Esimerkkejä logistiikkakeskuksen hankinnoista

  • telttoja
  • huopia
  • vesikanisteria
  • suojapeitteitä
  • hyttysverkkoja
  • hygieniapakkauksia
  • siemeniä
  • lannoitteita
  • ruokatarvikkeita
  • kamiinoita
  • käymälöitä
  • polkupyöriä
  • ambulansseja
  • maastoautoja
  • lääkinnällisiä tuotteita

Suomen Punaisen Ristin hankintasäännöt takaavat, että ostot tehdään kustannustehokkaasti. Säännöt perustuvat Suomen lakiin, Euroopan unionin säädöksiin sekä Euroopan komission humanitaarisen avun toimiston ECHO:n sääntöihin.

Millä perusteella hankintoja tehdään?

Tarjouksia vertaillessaan materiaalihankinnan ammattilaiset kiinnittävät huomiota tarjotun tavaran

  • laatuun
  • sopivuuteen
  • hintaan
  • toimitusaikaan.

Esimerkiksi viljakasvien siementen on sovittava paikallisiin kasvuolosuhteisiin ja käyttötottumuksiin. Logistiikkakeskus hankkii maataloustuotteet ja elintarvikkeet mahdollisimman läheltä avustuskohdetta. Näin varmistetaan, että tuotteet sopivat vaadittaviin olosuhteisiin.

Ostamalla tavarat hankealueelta tuetaan myös paikallista työtä ja tuotantoa. Näin ulkopuolinen apu ei syrjäytä kohdemaassa valmistettuja tuotteita markkinoilta eikä aiheuta työttömyyttä. Samalla kuljetuskustannukset pysyvät kurissa, eikä ympäristöä kuormiteta turhaan.

Myös tuotteiden toimitusaikoihin kiinnitetään huomiota. Maanjäristysalueelle lähetettävää hätäapua ei voida kilpailuttaa kuukausia, tärkeintä on saada avustustarvikkeet nopeasti perille. Toki logistiikkakeskuksessa on katastrofitilanteista varten myös valmiiksi hankittuja ja pakattuja tuotteita. Suurin osa hankinnoista tehdään kuitenkin pidemmällä aikavälillä, esimerkiksi vuosia kestävää kehitysyhteistyötä varten.

Kansainvälisellä Punaisella Ristillä on keskeisimmistä tuotteista, kuten huovista, teltoista, suojapeitteistä ja vesikanistereista, vuosisopimukset tavarantoimittajien kanssa.
Varmistaakseen hätäavun tasalaatuisuuden kansainvälinen Punainen Risti on kehittänyt yleisimmille avustustarvikkeille standardit. Yhteiset tuotevaatimukset nopeuttavat avun perillemenoa, kun sekä avun saaja että antaja tietävät, millaisia tarvikkeita katastrofialueelle toimitetaan. Standardeihin voi tutustua kansainvälisen Punaisen Ristin sivuilla.

Lisäksi Suomen Punainen Risti toimii kansainvälisen Punaisen Ristin alihankkijana. Se ostaa ja toimittaa perille tarvikkeita kansainvälisen Punaisen Ristin avustusoperaatioiden tarpeisiin eri puolille maailmaa.

Kotimaan avustustarvikkeiden varastoinnista Suomen Punainen Risti on tehnyt sopimuksen Suomen valtion huoltovarmuuskeskuksen kanssa.

Suomen Punainen Risti toimittama materiaaliapu vuonna 2015

  • Huopia, pressuja, telttoja, hygieniapakkauksia, saippuaa ja ruokaa 15 maahan yhteensä 1 525 260 kiloa
  • Mobiiliklinikka ja logistiikkaan erikoistunut katastrofiavun yksikkö sekä lääkinnällisiä tuotteita, telttoja, autoja ja Avant-monitoimitraktori Nepalin maanjäristysalueelle
  • Huopia ja pressuja Kreikkaan tulleille pakolaisille
  • Kazakstaniin, Kirgisiaan, Mongoliaan, Tadžikistaniin ja Ukrainaan
    • vaatteita 513 251 kpl  
    • pipoja, tumppuja ja villasukkia 64 230 kpl
    • kenkiä 6 972 paria ja  
    • Äiti Teresa -peittoja 954 kappaletta

Suomen Punaisen Ristin kansainvälinen apu rahoitetaan Suomen Punaisen Ristin katastrofirahaston, ulkoasiainministeriön sekä Euroopan unionin ja Euroopan komission humanitaarisen avun toimiston ECHO:n varoista. Myös yksityiset yritykset tukevat Suomen Punaisen Ristin kansainvälistä avustustoimintaa.