Kaksi hymyilevää henkilöä istuu sohvalla käsissään Punaisen Ristin esite ja kahvikuppi.

Punaisen Ristin brändikirja

Kuva: Suvi Elo / Suomen Punainen Risti

Suomen Punainen Risti toimii rohkeasti yhdenvertaisen maailman ja inhimillisten arvojen puolesta. Tässä tehtävässä voivat kaikki olla mukana.

Tämä opas toimii ohjeena kohtaamisille, vuorovaikutukselle ja viestinnällisten materiaalien rakentamiselle. Opas sisältää periaatteemme, inspiraatiota ja ohjeita meistä puhumiseen.

Toimintaamme ohjaavat nämä periaatteet ja arvot. Ne ovat yhtenäiset läpi avun ketjun.

Tutustu Punaisen Ristin periaatteisiin

Tutustu Punaisen Ristin arvoihin

Suomen Punaisen Ristin toimintaa ja viestintää ohjaavat ja yhdistävät seuraavat piirteet:

Punainen Risti...

Tuo toivoa ja iloa
Toimintamme ilahduttaa sen parissa kohtaavia. Tuomme iloa ja toivoa toiminnan ja tiedon kautta yhteiskunnalle.

Ottaa mukaan
Näemme kaikki ihmiset yhtä arvokkaina ja kykeneväisinä. Ymmärrämme, että jokainen voi tarvita tukea ja apua. Kuvastomme ja tarinamme kohtelevat kaikkia yhdenvertaisina ja tuovat moninaisuutta esiin aktiivisesti.

On ajassa kiinni
Seuraamme ympäröivää maailmaa paikallisesta näkökulmasta. Olemme nopein toimija, myös kun avun tarve ja muoto muuttuu.

On rohkea
Olemme rohkeita kohtaamaan ihmisen. Olemme rohkeita toimimaan. Puolustamme rohkeasti arvojamme, emmekä käännä katsettamme pois kriiseistä.

On empaattinen
Toimimme aina asiantuntevasti. Kohtaamme toinen toisemme empaattisesti.

Punainen Risti elää ajassa ja reagoi muutoksiin maailmassa. Tavoitemielikuva kuvastaa tahtotilaa siitä, millaisena haluamme tulla nähdyksi.

Haluamme olla inspiroiva toimija, joka ylläpitää toivoa. Vahvistamme ihmisten luottamusta toisiinsa. Suomen Punainen Risti on tulevaisuuden järjestö, jolla on vahva perintö ja joka mahdollistaa merkityksellistä, iloa ja muutosta tuovaa toimintaa.

Punainen Risti,
joka on nopeasti paikalla siellä, missä apua eniten tarvitaan.

Punainen Risti,
jossa rakennamme yhdessä inhimillistä yhteiskuntaa.

Punainen Risti,
jossa haluamme, että kaikki osaavat auttaa.

Suomen Punaisen Ristin viestinnän tarkoitus on ilahduttaa, tuoda tietoa ja toivoa sekä lisätä turvallisuuden tunnetta. Sävymme on empaattinen ja rohkea.

Visuaalisella yhtenäisyydellä, tekstien äänensävyllä ja rohkealla kohtaamisella varmistetaan toiminta toistettavuus, luotettavuus ja erottuvuus.

Paikallisuus saa näkyä äänensävyssä ja pidämme huolen, että kieli on ymmärrettävää ja selkeää. Viestintä ja kohtaamiset toteutetaan toisia kunnioittaen, yhdenvertaisesti ja vastuullisesti.

Olemme maailmanlaajuinen, humanitaarisen avun verkosto, joka vie avun perille nopeasti ja tehokkaasti. Kutsumme kaikki mukaan puolustamaan inhimillisyyttä ja rakentamaan rohkeasti parempaa maailmaa.

Teemme jatkuvaa työtä sellaisen maailman eteen, jossa jokaisella on edellytykset turvalliseen elämään. Punainen Risti vahvistaa paikallisia yhteisöjä kaikkialla maailmassa ja on tukena, kun mikä tahansa kriisi yllättää.

Me autamme, kuuntelemme ja puolustamme humanitaarisia arvoja. Toimintaamme ovat kaikki tervetulleita. Olemme sitoutuneet puolustamaan inhimillisyyttä, ihmisarvoa ja yhdenvertaisuutta.

Olemme läsnä silloinkin, kun yhteiskunnan rakenteet ja tukiverkko pettävät. Teemme jatkuvaa työtä sellaisen maailman eteen, jossa jokaisella on edellytykset turvalliseen elämään. Maailman, jossa meillä on rohkeutta kohdata toisemme.

Arvolupaukset kuvailevat tapaa, jolla puhumme toiminnastamme ja sen vaikutuksista. Arvolupauksemme auttavat viestin vastaanottajaa ymmärtämään, mitä me konkreettisesti teemme.

  • Toimimme paikallisesti, siellä missä sinäkin.
  • Rakennamme yhdessä inhimillisempää yhteiskuntaa kaikkien vapaaehtoistemme ja kumppaniemme kanssa.
  • Olemme ihmisten kanssa ja autamme nopeasti silloin, kun kriisi osuu kohdalle.
  • Kohdistamme lahjoitukset aina sinne, missä niitä eniten tarvitaan.
  • Olemme vastuullinen hyvinvoinnin edistäjä Suomessa.

Brändi ei rajoitu vain visuaaliseen ja viestinnälliseen ilmaisuun. Punaisen Ristin brändin tärkein elementti on rohkea kohtaaminen ja luottamuksen rakentaminen eri toimijoiden välillä.

Brändi ja sen ilmaisu inspiroi, ilahduttaa ja ohjaa toimintaa kohti tulevaisuutta. Brändin pitää olla tunnistettava ja erottuva sekä nopeassa kriisitilanteessa että digitaalisessa informaatiotulvassa.

Kerronnan tasot

Vapaaehtoiset ja yhteisö
Käyttö: sosiaalinen media
Tarve: yhteisön ääni
Tyyli: aito, lämmin
Kerronnan taso: arkinen, moninainen, verkosto
Toteutus: vapaaehtoiset

Kaksi Punaisen Ristin vapaaehtoista ulkoiluttaa ikäihmisiä riksapyörillä.
Kuva: Arttu Muukkonen / Suomen Punainen Risti

Kampanjat ja mukaan kutsuminen
Käyttö: osallistaminen ja näkyvyys
Tarve: brändimielikuva
Tyyli: harkittu, tyylitelty, ilmaisukykyinen
Kerronnan taso: paikallinen, samaistuttava, voimaannuttava
Toteutus: valitut kuvaajat, tarpeen mukaan

Talvisessa säässä hymyilevä nuori näyttää käsillään sydämen merkkiä.
Kuva: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti

Dokumentaatio ja reportaasi
Käyttö: journalistinen dokumentointi, kriisikerronta
Tarve: substanssi, tiedottaminen ja asiantuntijuus
Tyyli: vaihteleva, rosoinen, vastuullinen
Kerronnan taso: globaali
Toteutus: kuvaajaverkosto ja toimittajat

Nainen kantaa vauvaa sylissään.
Kuva: Benjamin Suomela / Suomen Punainen Risti

Teemme visuaalisesti tunnistettavaa ja yhtenäistä viestintää.
Tutustu visuaaliseen ilmeeseen ja siihen liittyvään ohjeistukseen

Lisätietoja saat keskustoimiston viestinnästä:
aineistot@punainenristi.fi, 020 701 2000

Punaisen Ristin visuaalinen ilme
Punaisen Ristin visuaalinen ilme
Brändi ja visuaalinen ilme
Brändi ja visuaalinen ilme